Rabu, 11 Mac 2009

Penanaman Bulan

Ingin memiliki taman yang menarik atau hasil tuaian yang hebat? Ikutilah fasa-fasa bulan seperti mana yang diamalkan oleh masyarakat purba.

Dalam Vasthu Sastra, selain memaastikan tanah dan tanaman di tempat yang betul, memilih masa yang betul untuk bertanam juga sangat penting untuk mewujudkan harmoni. Kerana seperti mana yang diketahui bulan mempengaruhi tubuh badan dan sifat manusia serta pasang surut laut, ia juga mempunyai kesan kepada penanaman, pembentukan dan penuaian.

Fasa-fasa bulan yang berlainan boleh mencetuskan pertumbuhan daun dan akar tumbuhan serta anak benih untuk bertumbuh dengan cepat. Bunga berkembang dengan mekar dan segar, buah lebih manis dan penanaman lebih efektif. Sehingga sekarang petani di India akan mencerap fasa-fasa bulan untuk memastikan hasil yang memuaskan.

  • Bulan baru

Anak benih mestilah disemai semasa fasa ini kerana bulan baru membantu anak benih membengkak dan meletup dengan senang. Ini berlaku seasa pasang besar- dan ini juga bila graviti menolak air ke atas. Faktor ini membentuk keseimbangan untuk pertumbuhan akar dan daun.

Tumbuhan yang patut ditanam pada waktu ini: Tumbuhan bijirin seperti maize dan barli: berdaun hijau seperti asparagus, salad, cauliflower, broccoli dan tomato.

Tanaman yang sesuai pada suku pertama, beberapa hari sebelum bulan purnama: kekacang, melons, dan lada hitam.

  • Bulan purnama

Pengaruh bulan pada air amat tinggi pada fasa ini. Ini merupakan masa yang sesuai untuk menuai. Fasa ini juga yang terbaik untuk membuat kek dimana bulan mempengaruhi peningkatan yis dan doh untuk naik.

  • Bulan Tua

Amat sesuai untuk menanam sayur-sayuran seperti lobak, bawang, kacang tanah, dan kentang.

  • Dark of the Moon

Pengurangan tarikan graviti semasa fasa ini menawarkan waktu terbaik untuk kerja pembaikan dan menyediakan tanah untuk bertanam.

p/s: penulis tidak memberikan sebarang jaminan pada sebarang ketepatan, kesempurnaan, penggunaan untuk sebarang tujuan. Penulis tidak bertanggungjawab atas sebarang kehilangan secara langsung atau tidak kepada kebergantungan pendapat ini.

Tiada ulasan: