Sabtu, 18 April 2009

Bagaimana untuk menjauhi asteroid ; Ikat mereka

David French, seorang calon kedoktoran dalam bidang kejuruteraan aeroangkasa di North Carolina State University mencadangkan alat anti-asteroid. French berkata, penasihat PhDnya Andre Mazzoleni, seorang profesor madya bagi kejuruteraan mekanikal dan automotif "kami cuma mengambil keputusan untuk keluar pada arah yang menarik dan menyeronokkan"
Mazzoleni telah bekerja dengan tethers dalam aplikasi yang lain, dan mereka berdua telah tampil dengan cara mengalihkan asteroid dan objek yang mengancam dari menghentam bumi secara efektif dengan menyambungkan tether yang panjang dan ballast pada objek yang datang.
Dengan menyambungkan ballast French menerangkan, "kamu mengubah centre of mass objek mengubah orbit objek tersebut secara efektif dan membenarkan ia untuk melepasi Bumi, dari menghentamnya."

NASA’s Near Earth Object Program telah mengenal pasti lebih dari 1,000 “potentially hazardous asteroids” dan mereka mendapati lebih sepanjang masa. “ Sementara tiada sebarang objek buat masa ini untuk menghentam Bumi, pada masa akan datang sedikit perubahan pada orbit jasad ini akan mengakibatkan tarikan graviti dari objek lain, tolakan dari solar wind atau kesan lain yang akan menyebabkan pertembungan" terang French.
Beliau berkata sukar untuk membayangkan skala masalah dan potensi penyelesainnya — tapi beliau menyebutkan sebahagian dari impak asteroid amat dahsyat.
“Kira-kira 65 juta tahun yang lalu, sebuah asteroid yang besar telah menghentam Bumi di selatan teluk Mexico, memusnahkan semua dinosaur, dan pada 1907, sebuah asteroid kecil menghentam Siberia dan meratakan kawasan hutan yang bersamaan saiz bandar New York.” Beliau berkata. “ Skala untu penyelesaian kita seperti sukar untuk dibayangkan.”
Ideanya adalah untuk menggunakan tether dimana-mana pada panjang antara 1000km ke 100,000km (62,137 batu ; anda mampu menegelilingi Bumi dua kali setengah).

Tiada ulasan: