Khamis, 14 Mei 2009

IYA CLOSE UP:The Whirlpool Galaxy

Galaksi Whirlpool, M51 terletak di Canes Venatici merupakan galaksi berpintal yang cantik. Foto resolusi tinggi seperti di bawah menunjukkan hub Whirlpol yang cerah menyebarkan cahayanya ke lengkuk-lengkuknya. Perhatikan bagaimana lengan-lengan ini telah ditarik keluar oleh graviti dri temannya NGC5195. Salah satu daripada lengan kelihatan seperti di dalam temannya tetapi secara faktanya temannya itu terkebelakang sedikit. Gambar ini pasangan ini telah menempuh perjalanan sejauh 31 juta tahun cahaya dari Bumi.

Whirlpool merupakan galaksi berpintal terbaik untuk teleskop amatur. M51 dan pasangannya NGC5195 merupakan hidangan dua dalam satu bagi teleskop. Whirlpool dan rakannya menghasilkan magnitud 8.4 dan dimensi 11' X 7' - secara relatifnya cerah dan besar sebagai galaksi. Kedua-duanya juga mampu dilihat menggunakan teleskop kecil dan teropong.

Struktur pintalan M51 kelihatan agak kabur kerana halo yang menyelubungi dari teras galaksi. Untuk mengesan lengannya memerlukan teleskop 8-10 inci dan sedikit eksperimen.
Apply power yang sangat sedikit akan menyebabkan galaksi tidak kelihatan cukup besar untuk menunjukkan secara detail. Power yang terlalu tinggi akan menyebabkan halo tersebar. Dari kawasan pinggir bandar, teleskop reflector 10 inci akan menunjukkan kawasan yang cerah di halo. Di kawasan gelap pula, teleskop yang sama mampu memperlihatkan pattern diantara 150X dan 200X.


Salah satu target pada bulan Mei adalah galaksi Whirlpool, M51 terletak di hujung Big Dipper. Galaksi menarik yang terletak bedekatan dengannya adalah NGC 5195

Tiada ulasan: