Sabtu, 27 Jun 2009

Jutaan Pembunuh

Ahli astronomi sedang memikirkan cara untuk mengurangkan risiko hentaman asteroid. Tetapi adakah ianya sudah terlambat?

Ahad, 13 April 2046
5.06pm
Waktu tempatan. Matahari kedua menerangi langit Beijing. Dalam sekelip mata, ia menghentam bandar itu, menghasilkan letupan yang amat besar, 100,000 kali kuasa ledakan bom atom di Hiroshima. Sebuah asteroid dengan diameter 300 meter baru sahaja melanggar Bumi....
Beijing, China

Ledakan bom atom di Hiroshima

5.07pm
Gelombang bebola api menghapuskan semuanya dalam lingkungan 20 kilometer dari impact point. Dalam lingkungan ini kepanasannya sangat dirasai sehingga 100 kilometer jauhnya, orang awam di jalanan menerima third degree burns. Cuma yang berada di dalam bangunan sahaja yang bernasib baik dan berjaya melarikan diri daripada kebakaran itu. Gelombang daripada impact ini akan menumbangkan pokok dan bangunan sehingga 50 kilometer jauhnya.

5.08pm
Satu gegaran seismik yang dahsyat mengakibatkan suasana panik sehingga 200 kilometer jauhnya dari tempat hentaman asteroid, sehingga menggoyangkan bangunan dan menganggu sistem pengangkutan.
5.09pm
Butiran-butiran batu mula menghujani dari langit, mengakibatkan ribuan kebakaran di seluruh rantau.
5.13pm
Pasir dan habuk menghujani Mongolia, Jepun, Korea dan Rusia.
11.50pm
Seluruh dunia kini mengetahui malapetaka yang tidak dapat dibayangkan telah berlaku, mengorbankn 10 juta nyawa. Pada bahagian pasifik yang lain, di Vancouver, Kanada, orang ramai mula berhimpun di jalanan setelah melihat berita di TV. Tiba-tiba bisikan bergerak melalui khalayak tersebut. Mereka mendengar letupan itu dengan jelas............ pada 1200km/j, bunyi hentaman telah tersebar lebih perlahan dari berita di TV, tetapi ianya sangat kuat sehingga boleh didengari ribuan kilometer dari tempat hentaman.

Tiada ulasan: