Selasa, 2 Jun 2009

Lokasi di Bumi



Lebih banyak anda faham mengenai bintang dan pergerakan mereka anda akan lebih seronok menikmati cerapan. Celestial Globe atau Glob Samawi membantu anda mencari objek di langit seperti mana Glob Bumi membantu anda mencari tempat di Bumi.

Imbas kembali bagaimana peta Bumi befungsi. Kita membayangkan Bumi sebagai sebuah sfera dan melukis garisan bayangan di atasnya. Semua lokasi dan jarak diukur dari dua titik rujukan, setiapnya ditanda 0 degree. salah satu garis adalah khatulistiwa, bulatan terbesar di pertengahan antara Kutub Utara dan Selatan yang membahagikan glob kepada separuh. Garis yang lain adalah prime meridian, dari kutub ke kutub melalui Greenwich, England.

Garis bayangan yang selari dengan khatulistiwa dipanggil latitud. Garisan dari kutub ke kutub pula dipanggil longitud atau meridian. Anda boleh mencari mana-mana bandar di bumi jika anda tahu koordinat longitud dan latitudnya. Jarak pada glob Bumi boleh diukur dengan membahagikan sfera tersebut kepada 360 bahagian dipanggil darjah (0)

Tiada ulasan: