Khamis, 5 Ogos 2010

Bible dan Konsep Kebulatan Bumi

Berbeza dengan Quran, ayat-ayat dalam Bible secara jels menunjukkan Bumi adalah mendatar serta pegun. Sebagai contoh, dalam Bible versi King James, dalam Revelation 7:1, dinyatakan, "And After these things I saw four angels standing on four corners of the earth, holding the four winds of the earth, that the wind should not blow on the earth, nor on the sea, nor on any tree."

Mengikut terjemahan dalam bahasa Melayu berpandukan AlKitab terbitan The Bible Society of Malaysia, ayat ini bermaksud, "Selepas itu, aku nampak empat malaikat berdiri di empat penjuru Bumi dan menahan keempat-empat angin di Bumi..." Ayat ini menunjukkan, Bumi mempunyai empat penjuru dan angin datang dari keempat-empat penjuru itu. Hal ini cuma berlaku jika Bumi berkeadaan mendatar dalam bentuk segi empat.

Bible juga mengatakan Bumi tidak bergerak. Mengikut Bible versi New International (NIV), dalam Psalm 104:5 disebutkan, "He set the earth on its foundations,: it can never be moved."

Mengikut Bible terjemahan Bahasa Melayu AlKitab, ayat ini bermaksud, "engkau mendirikan Bumi kukuh pada asasnya supaya tidak sekali-kali bergoyang." Secara umum kesemua orang mengetahui Bumi bergerak dan beredar di atas paksinya.

Tokoh-tokoh Kristian sering kali menjadikan Bible ayat 40:22 yang terdapat dalam Isaiah sebagai bukti Bumi adalah Bulat. Ayat ini, seperti yang terdapat dalam Bible versi New International (NIV) bermaksud, "He sits enthroned above the circle of the earth, and its people are like grasshoppers. He stretches out the heavens like a canopy, and spreads them out like a tent to live in."

Perkataan yang penting dalam ayat ini adalah "circle of the earth" yang bermaksud "bulatan Bumi." Namun beberapa orang tokoh Kristian menolak dakwaan yang mengatakan ayat ini menjelaskan mengenai kebulatan Bumi berbentuk sfera. Antara tokokh itu adalah Paul Seely. Beliau menulis sebuah artikel bertajuk The Geographical Meaning of earth Seas in Genesis 1:10 berhubung isu ini dalam Westminster review dan antara isinya adalah, "there is one verse in Old testament, however which has been cited at least by laymen as a proof that the earth was understood to be a globe. I refer to Isaiah 40:22 which speaks of God as the One sitting above the circle of the earth. This verse does not imply that the earth is circular, but there is nothing either in the underlying Hebrew word (Hug) or in the context which necessarily implies anything more than circularity of the flat-earth disc which the historical context and Genesis 1 have given us as the meaning of. If Isaiah had intended to speak as the earth as a globe, he would probably have used the word he used in 22:18 (dur), meaning 'ball'"

Ia bermaksud, "Terdapat satu ayat di dalam kitab perjanjian lama yang sering dijadikan hujah berkenaan kebulatan Bumi oleh orang-orang Kristian. Ayat yang saya maksudkan adalah ayat 40:22 yang terdapat dalam Isaiah (Yesaya). Memang benar, apabila ayat ini mengatakan bumi adalah Bulat. Namun apabila dirujuk kepada perkataannya yang asal dalam bahasa Ibrani iaitu hug dan dikaitkan dengan konteks yang berkaitan dengannya, ia menunjukkan walaupun Bumi ini adalah Bulat, namun kebulatannya bukanlah dalam bentuk bola atau sfera sebaliknya dalam bentuk cakera yang mendatar."

Tiada ulasan: