Khamis, 10 Februari 2011

Galaksi NGC 157




Bolehkah galaksi NGC 157 menahan peluru atau membengkokkan besi? Ini cumalah imaginasi diumpakan ke atas galaksi yang mempunyai pelbagai jenis bintang yang berkumpul di bahagian tengahnya dan membentuk seakan akan huruf "S"sama seperti simbol hero Superman. Imej ini telah diambil oleh HAWK-I (High-Acuity Wide-field K-band Imager) menggunakan Very Large Telescope yang terletak di Chile. HAWK-I menggunakan cahaya infra merah yang membenarkan kita melihat menerusi gas dan habuk yang kebiasaannya menghalang pandangan kita yang terlindung dari penglihatan.

Melihat kepada galaksi ini serta galaksi lain yang sama seperti ini, ahli astronomi boleh mempelajari tentang pembentukan bintang kerana proses sama yang dilalui Bima Sakti untuk membentuk bintang kita iaitu Matahari yang terjadi sekitar 4.5 billion tahun dahulu juga berlaku kepada bintang-bintang di NGC 157.

NGC 157 adalah malap - magnitudnya cuma 11, tetapi boleh dilihat menggunakan teleskop amatur yang besar. Ia terletak dalam Buruj Cetus (the Sea Monster)

Tiada ulasan: