Rabu, 28 Januari 2009

Ratusan melihat gerhana matahari

Fenomena telur berdiri juga dapat disaksikan

RTM juga turut hadir membuat liputan

Jab. Mufti Selangor turut hadir

6:04pm; Awan menutup matahari

5:50pm; Sentuhan maksimum

Salah seorang pengunjung melihat gerhana menggunakan teleskop

Khutbah yang disampaikan selepas solat asar dan solat sunat gerhana


Antara ratusan pengunjung yang hadir

Pemandangan dari kubah cerapan

Dr Kassim sedang sibuk membuat persiapan

Pada 26 Januari yang lalu ratusan pengunjung menyaksikan Gerhana Matahri yan bertempat di Balai cerap Al-Khawarizmi, Melaka. Orang ramai mula hadir untuk menyaksikan ciptaan tuhan seawal pukul 3.00 petang. Sentuhan pertama fenomena ini bermula pada pukul 4.30 petang dapat dilihat dengan jelas di sini. Setelah azan berkumandang, sembahyang asar dimulakan secara berjemaah dan kemudian solat sunat gerhana disertai dengan khutbah. Selepas itu acara cerapan bersambung. Terdapat 7 buah teleskop disediakan untuk kemudahan pengunjung dan dua buah solarscope. Cerapan turut dilakukan oleh Jabatan mufti Selangor, Universiti Sains Islam Malaysia(USIM) dan Persatuan Falak Syarie Malaysia. Antara IPT lain yang turut serta ialah UNITEN, UIA dan UM. Sentuhan maksimum berlaku pada pukul 5.50 petang. Sejurus berlakunya sentuhan maksimum, awan mula menutup matahari sehinggalah pada penghujungnya. Rata-rata orang ramai masih belum puas melihat fenomena ciptaan ilahi ini dan berazam ingin berkunjung lagi dan menyaksikan fenomena ini pada masa akan datang.
Acara ini juga berjaya mencipta sejarah dimana Kelab Kembara Angkasa berjaya dibentuk. Kepada semua pelajar IPT yang ingin platform yang sesuai untuk berkongsi minat bersama rakan yang lain boleh turut serta.

2 ulasan:

i-love-drizzle berkata...

maaf jika bertanya,di mana boleh sy beli telescpope kat malaysia nie?
at least dpt tgk bintang pon jadi.. :)

ammar berkata...

tq kerana bertanya..
tidak perlu meminta maaf kerana anda tidak membuat sebarang kesalahan..

2 tempat yang saya tahu ada menjual teleskop ialah di planetarium negara, kuala lumpur dan di kompleks bukit jambul di penang.
juga terdapat online shop di website stargazer2u http://www.stargazer.com.my/shop/

selamat membeli..
pilihlah dengan bijak..