Rabu, 30 September 2009

Keajaiban Zuhal

Gelang Zuhal yang Menghilang

Gelang Zuhal yang popular pertama kali dilihat secara sepintas lalu oleh Galileo. Sungguh ironi sekali bahawa gelang Zuhal akan hilang daripada pandangan pada tahun ini iaitu Tahun Astronomi Antarabangsa yang bertujuan intuk mengingati penemuan beliau.

Pada 4 September yang lalu, gelang Zuhal kelihatan sedikit sahaja dan akan hilang buat pertama kalinya sejak Februari 1996. Planet ini mengelilingi matahari setiap 29 tahun setengah, kita dapat melihat gelangnya melalui kitaran turun naik. Sistem gelangnya terbuka sepenuhnya (north face), kemudian tertutup, selepas itu terbuka sepenuhnya (south face) dan tertutup kembali selang 7 tahun setengah secara kasarnya.



Kebiasaannya, pencerap suka untuk mencari tarikh terdekat satah gelang yang bersilang yang dapat dikesan menggunakan teleskop. Pada tahun ini kesan hilang mengambil tempat kurang dari dua minggu sebelum conjunction antara Zuhal dan Matahari pada 17 haribulan. Dengan Zuhal cuma 11 darjah ke timur Matahari pada 4 haribulan, cuma pencerap di kawasan paling selatan Amerika Syarikat yang dapat melihat kejadian ini.

Tiada ulasan: