Selasa, 6 Oktober 2009

ILIM Cadang Wujud Pusat Pengajian Astronomi Islam

KOTA BAHARU, 6 Okt (Bernama) -- Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) bercadang menjadikan Unit Falak di institusi itu sebagai Pusat Pengajian Astronomi Islam tidak lama lagi.

Ketua Penolong Pengarah Pusat Al-Quran dan Ilmu Teras (PQIT) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Dr Abdul Ghafar Surip berkata kertas cadangan mengenai perkara itu sedang disiapkan dan akan dikemukakan kepada pihak berkenaan untuk kelulusan.

Beliau berkata tujuan mewujudkan pusat pengajian itu bagi membolehkan skop dan bidang tugasnya diperluaskan bagi memenuhi matlamat penubuhannya.



"Penubuhan pusat itu kini di peringkat cadangan dan sedang diperhalusi dari segenap aspek sebelum dapat dilaksanakan," katanya kepada Bernama pada Kursus Falak (Kiblat) di sini, Selasa.

Kurus anjuran ILIM selama seminggu mulai semalam itu disertai pegawai Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JHEAIK), Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) dan Jabatan Pemetaan dan Ukur serta pihak berkuasa tempatan (PBT).

Abdul Ghafar berkata penubuhan pusat itu kelak sebagai asas untuk melahirkan tenaga mahir dalam bidang falak dan ilmu astronomi Islam di seluruh negara, termasuk dalam menentukan pandu arah kiblat dan permulaan puasa dan hari raya.

Menurutnya pada masa ini beberapa negeri sudah mewujudkan pusat seumpama itu, seperti di Melaka, Negeri Sembilan, Sabah, Pulau Pinang serta Selangor dan peranannya akan dseragamkan di seluruh negara.



"90 peratus dari modul pelaksanaan pusat itu sudahpun siap digubal di peringkat jabatan sebelum dibentangkan di peringkat atasan untuk kelulusan," katanya.



-- BERNAMA

Tiada ulasan: