Isnin, 28 Februari 2011

Teleskop murah


Sila klik untuk mendapatkan imej yang lebih besar

Tiga teleskop murah
Ya, anda boleh membeli teleskop berkualiti tinggi pada harga $100

"Berapakah harga teleskop ini?" tanya salah seorang pelawat yang tengah mencerap sebuah balai cerap di tanah air. Soalan ini merupakan soalan cepu emas atau soalan yang kerap ditanya oleh pelawat di mana mana balaicerap. Nyata harga yang dinyatakan untuk memiliki sebuaah teleskop seperti yang baru sahaja lepas digunakan tadi memang agak mahal. Harga teleskop tersebut mahal kerana fungsi dan untuk memberikan kepuasan maksimum kepada penggunanya. Tetapi untuk individu persendirian yang ingin memiliki teleskop yang mampu dimiliki posting kali ini memberikan sedikit panduan.

Antara teleskop yang akan di review pada posting ini adalah:
1- Orion SpaceProbe 3 Altazimuth (Teleskop pemantul)
2- Orion SkyScanner 100mm TableTop (Teleskop pembias)
3- Orion GoScope 80mm TableTop (Teleskop pembias)


Orion SpaceProbe3 Altazimuth Reflector (kiri) mempunya time-tested yoke mount bersama thumbscrew slow-motion bar (chrome) untuk pergerakan menegak. Teleskop ini sangat seimbang walaupun tanpa slow-motion control. SkyScanner 100mm Table Top Reflector (tengah) besar sedikit daripada 80mm TableTop Refractor (kanan).



Setup
- Orion SpaceProbe 3 Altazimuth (Teleskop pemantul)
Sesetengah orang mungkin berasa kurang yakin ketika pertama kali memasang teleskop ini. Arahan yang diberikan sangat jelas dan semua perkakas keperluan ada terdapat sekali tetapi banyak komponen- komponen individual dan skru. Walaupun begitu, sesiapa sahaja yang biasa dengan peralatan mekanikal mampu untuk menyiapkan kurang dari setengah jam.

- Orion SkyScanner 100mm TableTop (Teleskop pembias) dan - Orion GoScope 80mm TableTop (Teleskop pembias)
Kedua-dua unit tabletop unit datang dengan hampir siap dipasang.
Diagonal threads GoScope terus kepada optikal tiub.



Mount
- Orion SpaceProbe 3 Altazimuth (Teleskop pemantul)
Mount untuk teleskop ini sama seperti teleskop pembias panjang yang lain tetapi ia berfungsi lebih bagus. Ini mungkin kerana tiub atau badannya berada dalam keseimbangan yang sempurna. Teleskop ini bergerak dengan lancar dan kekal di tempatnya. Ia akan bergoyang terutama sekali bila kakinya telah dipanjangkan sepenuhnya tetapi ia masih lagi kekal dalam hadnya asalkan angin bertiup tenang.

Malangnya ia akan bergoyang dengan kerap jika angin kencang - agak mengejutkan kerana berat keseluruhannya cuma 8 pound sahaja.

- Orion SkyScanner 100mm TableTop (Teleskop pembias) dan - Orion GoScope 80mm TableTop (Teleskop pembias)
Ia datang dengan pergerakan azimuth yang agak longgar tetapi boleh di adjust dengan mudah seperti yang dijelaskan di dalam manual penggunaan. Setelah siap,ia boleh menyaingi pergerakan alt-azimuth yang berharga beratus-ratus. Mount mereka berfungsi dengan baik di atas meja dan mereka juga mempunyai soket di tapak membolehkan mereka dicantumkan di mana-mana tripod dengan standard 3/8 atau 1/4inci threaded post.
Kedua-dua teleskop tabletop attach kepada mount mereka dengan standard dovetail bar.


Optical Design
1- Orion SpaceProbe 3 Altazimuth (Teleskop pemantul)
Teleskop ini merupakan teleskop pemantul newtonian 3 inci (76mm) f9.2 (Ini bermaksud focal length - lebih kurang sama dengan panjang tiub - 76 x 9.2 = 700mm). Ini merupakan rekaan klasik yang mudah untuk dihasilkan, dan panjang focal ratio yang relatif boleh berfungsi dengan eyepieces yang tidak mahal.

2- Orion SkyScanner 100mm TableTop (Teleskop pembias)
Teleskop ini merupakan teleskop pembias Newtonian 100-mm f/4.

3- Orion GoScope 80mm TableTop (Teleskop pembias)
Teleskop ini merupakan teleskop pembias akromatik 80-mm f/4.3. Rekaan ini akan menunjukkan halo berwarna di sekitar objek terang.
Ketiga teleskop ini mempunyai laluan cahaya yang membenarkan kesemua cahaya memasuki objektif untuk ke eyepiece.




Ia kelihatan sangat janggal untuk melihat menerusi finder apabila teleskop tabletop menghala tinggi ke atas.

Finder dan Focuser
Kesemua teleskop ini menggunkan Orion standard EZ Finder II. Spaceprobe dan SkyScanner datang dengan standard rack-and-pinion focusers. Sebaliknya GoScope menggunkan unconventional design dimana focuser menggerakkan kanta depan bukannya eyepiece.




Anak Flander mencuba SkyScanner


Di bawah Langit Malam
Teleskop ini telah diuji di kawasan taman di bandar, pinggir bandar dan kawasan yang agak gelap di luar bandar. Target termasuklah, Bulan, Musytari, Zuhal, Zuhrah, Pleaides dan beberapa kluster bintang, galaksi dan Nebula Orion.

Tidak memeranjatkan SpaceProbe 3 merupakan pemenang untuk Bulan dan planet bila menggunkana eyepieces yang dibekalkan. Setiap teleskop datang dengan 10-mm eyepiece, tetapi oleh kerana setiap teleskop mempunyai focal length yang berbeza ini menghaasilkan 35x untuk GoScope, 40x untuk SkyScanner dan 70x dengan SpaceProbe. Pembesaran ekstra SpaceProbe membolehkan kita melihat Bulan dan planet degan lebih jelas.

SkyScanner menunjukkan kelemahannya antara ketiga-tiga teleskop ini. Imej sukar untul difokuskan semasa dirakam, ini merupakan tanda spherical abberation. Walaubagaimanapun North Equatorial Belt Musytari dan gelang Zuhal dapat dilihat dengan jelas pada 40x oleh 10-mm eyepiece.

GoScope agak mengejutkan, apabila muncul naib juara. Ada had yang boleh diharapkan daripada f4/4, achromatic lens.Bulan, Zuhrah dan Musytari kelihatan dengan bayang halo ungu. Dengan menggunakan bantuan kanta Barlow untuk meningkatkan kuasa pembesaran GoScope ke 70x, planet Musytari dapat dilihat dengan jelas seperti dilihat menggunakan SpaceProbe. GoScope merupakan pemenang untuk melihat kluster bintang. Seperti SpaceProbe, bintang dilihat seperti sebuah titik sahaja, tetapi extra aperture membuatkan bintang yang kelam dapat dilihat dan kuasa pembesaran yang rendah pada 17.5x melakukan kerja yang lebih baik berbanding SpaceProbe 28x merakamkan Pleaides. SkyScanner juga memberikan hasil yang baik dalam kategori ini tetapi bintang-bintang tidak dapat dilihat dengan tajam seperti dua teleskop tadi. Tetapi extra aperture membuatkan bintang-bintang kelihatan lebih terang.

Untuk galaksi dan Nebula, dimana pengumpulan cahaya sangat dititikberatkan, teleskop ini diputuskan berdasarkan turutan aperture. 100-mm SkyScanner adalah yang terbaik, 80-mm GoScope di tempat kedua dan SpaceProbe di tempat ketiga. Perbezaannya sangat nyata semasa melihat keluarga andromeda: Messier 31, 32, dan 110. Di luar bandar, ketiga-tiga teleskop ini dapat menunjukkan ketiga-tiga galaksi tersebut.





Penguji teleskop, Joshua Roth (kiri) dan Tony Flanders bergambar bersama teleskop yang diuji. Dua tabletop teleskop attach kepada photo-tripod


Kesimpulan
Jika matlamat utaam adalah untuk melihat Bulan dan Planet dan anda cuma ada $100 untuk dibelanjakan, SpaceProbe 3 inci merupakan teleskop untuk anda. Ia memberikan 70x terus kepada anda dimana ia cukup untuk melihat Musytari.

Teleskop lain cuma mampu untuk menunjukkan gelang Zuhal dan Musytari dengan bantuan eyepieces yang berkuasa tinggi dan kanta Barlow dan ini semestinya akan melebihi bajet. Pada kedudukan ini anda pasti terfikir, adakah berbaloi anda membelanjakan $199.95 untuk StarBlast 4.5 inici di mana memberikan hasil yang lebih baik berbanding tiga teleskop ini.

Jika anda memikirkan tentang simplicity dan saiz yang kecil, tabletop unit merupakan satu kelebihan berbanding SpaceProbe. Kami menjangkakan kebanyakan orang memdapati GoScope lebih menarik kerana optiknya yang bagus dan focuser yang cemerlang. Tetapi penggemar deep-sky lebih kepada SkyScanner kerana ringan dan senang ditujukan ke langit.

Jujurnya, anda tidah boleh tersilap antara tiga teleskop ini; keupayaannya adalah berbaloi untuk harga. Saya terfikir alangkah baiknya jika teleskop ini boleh didapati di pasaran Malaysia dengan mudah.









Walaupun GoScope diletakkan pada kedudukan maksimumya, ia cume menghala 72 darjah di atas ufuk

3 ulasan:

Mohd.Fareez@Sham berkata...

salam..

saya baru membaca catatan anda..saya juga sangat berminat untuk memiliki teleskop ini, lalu saya cuba mencari dimana barang ini dijual di malaysia.. dan lucky me.. saya jumpa..

Starfield Instruments Supply
43-1
Jalan Tpk 2/8
Taman Perindustrian Kinrara
Sek 2
Puchong
Selangor 47180
Malaysia
Phone: 60380716377
Fax: 1548404803
Email: general@stargazeronlinestore.com
Website: http://www.StargazerOnlineStore.com

harap ini akan membantu anda..dan saya sendiri..jom pi beli..hehe

Unknown berkata...

Ade lagi tak kat situ?berapa harga?2018 ni?

LDX MEOE berkata...

Beli kat kedai teleskop kat berhampiran sekolah setapak just google kedai teleskop tu parking kat berhampiran sekolah harga ikut harga di usa ,mempunyai repair teleskop,