Rabu, 27 Januari 2010

Satelit menangkap gambar Gerhana Matari daripada Angkasa


Gerhana matahari yang dilihat menggunakan peralatan SWAP

Satelit Proba-2 yang baru dilancarkan baru-baru ini telah melakukan cerapan gerhana matahari annulus pada 15 Januari 2010 dengan hasil yang menakjubkan. The PRoject for OnBoard Autonomy satellite telah dilancarkan pada 2 November 2009 dan bertujuan untuk menguji perkakasan dan perisian yang mungkin boleh digunakan untuk misi ESA pada masa hadapan. Gerhana tersebut menawarkan peluang unik untuk menguji peralatan pengimejan Matahari, SWAP (Sun Watcher using APS detectors and imaging processing). Peralatan radiometer lain juga telah digunakan semasa gerhana tersebut.

Proba-2 merupakan satelit terkecil yang telah dilancarkan. Satelit berukuran 0.6m kali 0.6m kali 0.8m mengandungi beberapa perlatan; komputer, bateri, penujah dan sistem panel suria.


Gerhana tersebut juga dikesan menggunakan perlatan LYRA

Gerhana tersebut juga telah dikesan oleh peralatanProba-2's LYRA (Lyman Alpha Radiometer), ultraviolet radiometer pertama diangkasa yang menggunakan pengesan permata. LYRA akan mengukur solar flare dengan unprecedented rapid time resolution of 0.5 sec. Data daripada LYRA kemudian akan dihantar untuk penyelidikan dan kajian serta ramalan cuaca.

Proba-2 merupakan payload kedua termasu pada pelancaran misi SMOS (Soil Moisture and Ocean Salinity Earth Explorer).

Tiada ulasan: