Sabtu, 5 Mac 2011

Balaicerap di Bumi merakam angkasawan melakukan 'Spacewalk'


Angkasawan Steve Bowen (di dalam kotak kuning) sedang melakukan 'Spacewalk' untuk misi STS-133 pada 2 Mac 2011. Kredit Ralf Vandebergh

Banyak imej menarik STS-133 yang dirakam daripada Bumi. Antaranya ahli astronomi Ralf Vandebergh dari Belanda merakam imej ketika salah seorang angkasawan sedang melakukan spacewalks for the mission. Angkasawan yang dimaksudkan ialah Steve Bowen yang bekerja di hujung Canadarm 2! Klik pada imej di atas atau pergi ke website Ralf untuk imej yang lebih baik dan maklumat lanjut.

Ahli astronomi yang lain adalah dari UK, Martin Lewis yang juga mengambil gambar spacewalk yang sama.

Ralf menggunakan teleskop Newtonian 10 inci bersama videocam eyepiece, dan menjejak (track) ISS serta objek lain secara manual. Kebanyakan imej yang dirakam oleh beliau berwarna untuk mendapatkan sebanyak mungkin maklumat daripada objek yang dicerap.

Beliau merakam imej yang sama kira-kira dua tahun dahulu, tetapi pada waktu itu angkasawan yang dimaksudkan ialah Joe Acaba pada EVA di luar ISS pada Mac 2009, di mana telah muncul di Astronomy Picture of the Day. Beliau juga merakam imej ISS dan Dexter, sebuah kegunaan khas.

Tiada ulasan: