Rabu, 16 Mac 2011

Teleskop Pembias

Teleskop pembias mempunyai kanta objektif iaitu komponen utama yang dipasang di hadapan tiub. cahaya akan masuk menerusi lensa ini dan dibiaskan atau dibengkokkan, jadi imej akan terbentuk berhampiran bahagian belakang tiub.

Panjang fokal (focal length) ialah jarak daripada kanta ini ke imej. Anda boleh melihat imej yang terbentuk menerusi kanta pembesar yang boleh ditukar-tukar dipanggil ocular atau kanta mata (eye-piece). Tiub berfungsi untuk mengelakkan debu, lembapan dan cahaya dari tersebar keluar.

Ahli astronomi Itali, Galileo Galilei (1564-1642) yang pertama menghalakan teleskop ke angkasa pada 1609. Peralatan terbesar yang telah dibuat beliau lebih kecil daripada 50mm (2 inci).

Teleskop pemantul hari ini boleh didapati dalam pelabgai saiz daripada 60-mm (2.4 inci) untuk beginner kepada yang terbesar pernah dibina, teleskop 1-m (40-inci) di Balaicerap Yerkes di Teluk Willian, Wisconsin, Amerika Syarikat yang siap pada tahin 1897.

Merujuk kepada rajah di bawah, kenal pasti teleskop pembias (a) kanta objektif (objective lens); (b) kanta mata (eyepiece) dan (c) panjang fokal (focal length) kanta objektif. Sila jelaskan kegunaan (a) dan (b).
(a) __________________________________________
(b) __________________________________________
(c) __________________________________________

Jawapan: (a) Kanta objektif: Mengumpul cahaya dan membentuk imej (b) Kanta mata: Membesarkan imej yang terbentuk dari kanta objektif (c) Panjang fokal kanta objektif <-- Highlight untuk jawapan

Tiada ulasan: