Jumaat, 11 Mac 2011

Teleskop Optikal

Teleskop optikal dapat melihat bintang yang kelam dan jauh. Ia boleh mengumpul cahaya yang lebih banyak berbanding maata manusia. Teleskop optikal dibuat berdasarkan dua rekaan asas - pembias dan pemantul.

Jantung sebuah teleskop terletak pada kanta objektif, iaitu kanta utamanya (pembias) atau cermin (pemantul). Fungsinya adalah untuk mengumpulkan cahaya daripada objek di angkasa dan memfokuskan cahaya ini untuk membentuk imej. Kebolehan teleskop untuk mengumpul cahaya dipanggil kuasa pengumpulan cahaya.

Kuasa pengumpulan cahaya berkadar terus terhadap luas permukaan yang mengumpul atau petak aperture (diameter kanta utama atau cermin). Saiz sesebuah teleskop sperti 150-mm atau 8-m (6 inci atau 26 kaki), merujuk kepada aperture.

Anda boleh melihat imej menerusi kanta mata, yang mana merupakan kanta pembesar juga. Kanta mata anda bersaiz kira-kira 5 mm (0.2 inci). Sebuah teleskop 150-mm (6-inci) mempunyai aperture 30 kali lebih besar darpada kanta mata anda. Kuasa pengumpulan cahayanya adalah 30^2 atau 900 kali lebih besar daripada mata anda. Jadi sebuah bintang akan kelihatan 900 kali lebih terang dengan menggunakan teleskop 150-mm berbanding mata kasar anda.


Ahli astronomi membina teleskop gergasi untuk mengesan objek yang lebih kelam dan jauh. Kesemua bintang-bintang kelihatan lebih terang dengan teleskop berbanding mata kasar. Cahaya dari bintang dikumpulkan oleh teleskop dan ditumpukan ke atas satu titik. Dengan menggunakan pendedahan masa, teleskop gergasi 10-m (400 inci) boleh melihat bintang yang sangat malap yang bermagnitud 28 sebagai contohnya. Ini bersamaan dengan melihat sebatang lilin dari Bulan!

Berapa terang sebuah bintang boleh dilihat menggunakan teleskop 10-m (33 kaki) berbanding mata kasar anda? Jelaskan ___________________________________________________________________________________________________________

Jawapan : 4 juta kali lebih terang. Teleskop 10-m (33 kaki) 200 kali lebih besar daripada kanta mata anda, jadi ia menggumpulkan lebih 2000^2 atau 4 juta kali. <-- Sila highlight untuk jawapan

Tiada ulasan: