Ahad, 11 Julai 2010

Tangki Memori


Pemandangan daripada atas menunjukkan tangki space shuttle ET-138 -- yang terakhir -- as it rolls out at Michoud Assembly Facility berdekatan New Orleans, Louisiana. Kredit: NASA

Hampir ke penghujung era: Tangki luar terakhir yang dijadualkan untuk berlepas pada satu misi was rolled out of the Michoud Assembly Facility pada hari Khamis. Tangki, ET-138, bergerak menggunakan wheeled transporter sejauh satu batu ke Michoud barge dock, ditemani oleh brass band dan ratusan pekerja yang membina tangki tersebut sejak 37 tahun lalu. Satu tangki tambahan akan datang Michoud; ET-122, yang telah rosak semasa Taufan Katrina pada Ogos 2005, dan disimpan untuk flight configuration dan dijadualkan untuk penghantaran ke Kennedy pada lewat September bertindak sebagai tangki “Launch on Need”, untuk kapal bantuam STS-335 , jika diperlukan. Atau, ia mungkin boleh berlepas ke angkasa – tiada keputusan lagi jika NASA akan mendapat misi tambahan.

Anda boleh melihat galeri imej-imej di NASA Flickr page.

Tangki ini akan membuat pengembaraan sejauh 900-batu melalui laut ke Kennedy Space Center, (sekitar tumpahan minyak di Teluk Mexico) dan proses pemasangan dengan shuttle Endeavour dan solid rocket boosters untuk misi STS-134 akan dimulakan, dijadualkan pelancaran selepas mid-November Februari 2011. Misi ini akan menghantar Express Logistics Carrier 3 dan Alpha Magnetic Spectrometer ke International Space Station. Ia akan menjadi misi ke-36 ke space station dan ke-134 dan sekali gus penerbangan shuttle.

Tiada ulasan: