Rabu, 27 Mei 2009

Buruj

Sesuatu yang menyeronokkan untuk keluar dan melihat bintang biru putih yang muda atau bintang gergasi merah yang sedang mati di langit selepas anda membaca mengenainya. Anda mesti ingat yang anda tidak mampu untuk mengenal dari satu bintang ke satu bintang bila anda mula mencerap bintang, tetapi anda pasti boleh.

Bintang kelihatan seperti berada didalam satu kumpulan yang mempunyai corak di langit. Corak bintang ini dikenali sebagai Buruj. Melajar untuk mengenal pasti buruj-buruj yang mudah dilihat akan membantu anda untuk mengenal bintang-bintang didalamnya.

Terdapat 88 buruj yang secara rasminya diiktiraf oleh International Astronomical Union (IAU) atau Kesatuan Astronomi Antarabangsa. Nama latin mereka dan nama Asterism, atau bentuk bintang poopular yang tidak rasmi ditulis dalam huruf besar.
Ribuan tahun dahulu, manusia menamakan buruj mengikut binatang seperti Leo sebagai Singa atau watak mitos seperti Orion atau Belantik sebagai Pemburu. Lebih 2000 tahun dahulu, masyarakat Greek purba telah mengenalpasti 48 buruj.
Ahli astronomi moden menggunakan nama mengikut sejarah buruj merujuk kepada 88 bahagian langit dan bentuk dongeng dahulu. Mereka merujuk buruj untuk mengenal pasti objek di langit. Umpamanya mengatakan Marikh di dalm Leo membantu mencari planet itu, seperti mengatakan Jasin di dalam Melaka membantu untuk mencari bandar itu.

Leo the Lion

Bintang yang paling terang menandakan hatinya


Senaraikan 12 buruj zodiak
Pisces, Aries, Taurus, Gemini, Cancer, Leo, Virgo, Libra, Scorpio, Sagittarius, Capricorn dan Aquarius <-- Highlight utk jawapan

Tiada ulasan: