Selasa, 26 Mei 2009

Memahami Langit Berbintang

Pandangan Pencerap


Pada suatu malam yang gelap dan mempunyai langit yang cerah, langit kelihatan seakan sebuah kubah besar yang dipaku dengan jutaan bintang. Kita dapat lihat mengapa orang zaman dahulu mempercayai yang langit berbintang umpama sfera besar yang berpusing sekitar Bumi.

Hari ini kita tahu yang kedudukan bintang adalah sangat jauh. Sinaran matahari berlumba menerusi angkasa untuk sampai ke Bumi. Bumi berputar atau berpusing setiap hari pada paksinya (garis bayangan menerusi pusatnya di antara kutub utara dan selatan).
Tetapi gambaran langit sebagai glob bintang yang lutsinar dan besar yang berputar mengelilingi Bumi masih berguna. Ahli Falak atau astronomi memanggil ini sebagai celestial sphere atau sfera samawi. "Celestial" datang dari perkataan Latin yang bermaksud sebagai syurga. Ahli falak menggunakan sfera samawi untuk menetukan kedudukan bintang dan galaksi serta perjalanan Matahari, Bulan dan planet sepanjang tahun. Bila anda memandang bintang, bayangkan diri anda di dalam sfera samawi dan sedang memandang keluar.
Kenapa bintang-bintang di sfera samawi kelihatan seperti bergerak ketika anda sedang mencerap dari Bumi?
kerana Bumi sedang berputar pada paksinya di dalam sfera samawi. <-- Highlight utk mengetahui jawapannya

Tiada ulasan: