Ahad, 31 Mei 2009

Kecerahan Bintang

Sesetengah bintang di langit kelihatan lebih cerah daripada yang lain. 'Apparent magnitude' merupakan ukuran kecerahan bagi objek di langit yang dilihat dari Bumi. Bintang-bintang mungkin kelihatan cerah kerana meraka memancarkan cahaya yang sangat yang banyak atau kerana mereka dekat dengan Bumi.

Pada kurun kedua sebelum masihi, ahli astronomi Greek Hipparchus membahagikan bintang-bintang yang boleh dilihat kepada enam kelas, atau magnitud mengikut kecerahannya. Beliau menomborkan magnitud dari 1(paling cerah) kepada 6(kurang cerah).



Ahli astronomi moden menggunakan kaedah yang lebih jitu. Mereka menggunakan peralatan dipanggil photometer untuk mengukur kecerahan. Magnitud untuk bintang yang paling cerah adalah negatif - bintang yang paling cerah pada waktu malam, Sirius diukur pada -1.46. Magnitud berada dalam julat sekitar -26.72 untuk matahari kepada +28 untuk objek paling malap yang boleh dicerap menggunakan teleskop besar. Perbezaan 1 magnitud bermakna ratio kecerahan kira-kira 2.5.


Sebagai contoh, kita menerima kira-kira 2.5 kali cahaya dari Vega, bintang yang mempunyai magnitud 0, jika dibandingkan dengan Deneb, bintang yang mempunyai magnitud 1 dan kira-kira 6.3 kali cahaya dari Polar yang bermagnitud 2.

Apakah yang dimaksudkan dengan "Apparent Magnitude"?
Bagaimana kecerahan objek di langit dilihat. <-- Highlight utk jawapan

Tiada ulasan: