Khamis, 28 Mei 2009

Nama-nama bintang

Suatu masa dahulu, lebih 50 bintang-bintang yang terang telah diberikan nama yang sesuai di dalam bahasa Latin, Greek, dan Arab. Nama-nama bintang yang terkenal dan terang di cetak di atas Peta Bintang dengan huruf besar dipermulaannya.


Ahli astronomi pada hari ini menggunakan abjad dan nombor untuk mengenal pasti ratusan ribu bintang. Mereka merujuk setiap bintang yang paling terang di dalam setiap buruj dengan huruf Greek dan perkataan Latin sebagai nama buruj. Kebiasaannya bintang yang paling terang di dalam buruj dirujuk sebagai (a) alpha, bintang yang seterusnya terang sebagai (B) Beta dan seterusnya. Maka Regulus dipanggil sebagai a Leonis atau bintang yang paling terang dalam buruj Leo. Bintang malap yang tidak ditunjukkan dalam peta bintang dikenalpasti sebagai nombor di dalam katalog bintang.

Di dalam kesibukan kota metropolitan, anda cuma boleh melihat bintang yang paling terang sahaja. Bila anda berada jauh dari cahaya di bandar dan bangunan serta langit sangat gelap dan cerah anda boleh melihat kira-kira 2000 bintang dengan mata kasar anda.

Tiada ulasan: