Selasa, 5 Mei 2009

Matahari keletihan?

Aktiviti matahari semakin menurun, menimbulkan perdebatan dikalangan saintis sejauh mana ia akan turun dan apakah maksudnya kepada iklim Bumi.
Nasa merekodkan ketiadaan tompok matahari selama 266 hari pada tahun 2008 - tahap ketidakaktifan yang tidak pernah dilihat sejak 1913 - and 2009 dilihat lebih senyap lagi. Tekanan angin solar berada pada 50 tahun rendah dan bintang tempatan kita lebih malap sedikit berbanding 10 tahun yang lalu.
Tompok matahari merupakan tanda sebuah matahri yang aktif - kepulauan magnetik pada permukaan matahari dimana berlaku "convection", membuatkan gas lebih sejuk dan gelap bila dilihat dari Bumi - dan fakta yang menunjukkan ia semakin menghilang bermakna kita menuju tempoh "solar lethargy".
Aktiviti solar berbagai-bagai selama 11 tahun kitarannya, tetapi ia mengalami variasi jangka masa panjang, tinggi dan rendah yang boleh bertahan sekitar satu abad. "Kitaran 11 tahun yang baru telah bermula satu atau dua tahun yang lepas, dan setakat ini ianya sangat lemah" kata Nigel Weiss dari University of Cambridge.
Bersama Jose Abreu dari Swiss Federal Institute of Aquatic Science and Technology di Dubendorf dan lain-lain, Weiss baru-baru ini meramalkan jangka masa panjang "solar high" yang dinikmati sebelum perang dunia kedua tamat telah berakhir, dan penurunan sekarang akan mencapai titik terendah sekitar 2020.
Jangkaan mereka berdasarkan tahap isotop yang jarang terkumpul di dalam kerak Bumi bila angin solar yang lemah membenarkan sinaran kosmik menembusi atmosfera Bumi.
Disini ada peluang, kata Weiss yang kita mungkin menuju untuk suatu tahap yang rendah seperti Maunder minimum pada abad ke-17. Seperti mana Eropah menggigil melalui zaman ais, bila frost berada di Thames dan seluruh penduduk Switzerland hilang dibawah glasier.
Jadi patutkah kita menantikan kesejukan lagi?
Kebanyakan saintis percaya manusia merupakan penyebab utama kepada pemanasan global. Sekali pun kita mempunyai tahap yang rendah lagi, ia mungkin akan menyebabkan suhu turun 1Celsius sahaja berbanding kenaikan sekarang. Jadi jangan bungkus sunscreen anda lagi.


Tiada ulasan: